Wychowanie przedszkolne jest pierwszym zorganizowanym i planowym etapem edukacji, który wprowadza dziecko do życia w społeczeństwie. To w przedszkolu uczymy się podstawowych norm współżycia w grupie, zdobywamy wiedzę i kształcimy umiejętności.
Od jakości przedszkola, kwalifikacji nauczycieli oraz programu wychowania przedszkolnego zależy, czy przedszkole, do którego uczęszcza dziecko, będzie miejscem przychylnym i wartościowym. Głównym zadaniem programu wychowania przedszkolnego Esy-floresy dziecięce sukcesy jest wyzwalanie naturalnej dziecięcej spontaniczności.
Tę spontaniczność warunkują dziecięce emocje i uczucia. Sfera emocji niewiele znaczącego dziecka jest jednakowo ważna jak zaspokojenie podstawowych potrzeb każdego człowieka. Poczucie bezpieczeństwa, bezwarunkowa akceptacja, poznawanie własnych emocji i uczuć, a także sposoby radzenia sobie ze strachem i złością, szczęściem i radością pozwalają dziecku na wszechstronny, indywidualny rozwój.
aktualnie znaczącym problemem edukacji dziecka w przedszkolu jest akcentowanie cyklu nauczania i niedocenianie cyklu uczenia się wychowanka. Dziecko, przychodząc do przedszkola, chce poznawać, zdobywać wiedzę, a także nabywać i doskonalić już posiadane umiejętności.
Ma bowiem naturę badacza, ciągle poszukuje nowości, formuje, konstruuje. Nauczyciel ma więc za zadanie inspirować, towarzyszyć mu w rozwoju, udzielać niezbędnych wskazówek, pomagać, lecz nie wyręczać. Wychowawca najczęściej powinien wspierać i motywować dziecko w dążeniu do celu.
Współczesne przedszkole ma więc za zadanie kłaść nacisk na uczenie się dziecka, a nie nauczanie go poprzez nauczyciela. Tytuł Esy-floresy dziecięce sukcesy. Program wychowania Autorzy Wanda Jaroszewska, Magdalena Skórkowska Wydawnictwo Olesiejuk Sp.
z o.o. EAN 9788378449881 ISBN 9788378449881 Kategoria Logopedia i pedagogika, Pedagogika ilość stron 52 Format 16,5x23,5 cm Rok wydania 2012 Oprawa broszurowa