Menu
Zamknij

Lilith (opr. broszurowa) od 25

Senniki, wróżby, numerologia i horoskopy

Opis

Astrologia fascynuje od setek lat, a znana była już w starożytności. Każdy ciekawy (nowy?) wątek astrologii wzbudza uzasadnione zainteresowanie, intryguje.
O Czarnym Księżycu we wspłczesnej astrologii nie było zbyt niemało publikacji.
Lilith Czarny Księżyc wskazuje w horoskopie na różne lęki, a także na pierwotną naturę, ktra pozostała odrzucona, a przez to rządzi się własnymi prawami. Lilith odrzuca bliskość i bezpieczeństwo na rzecz wolności i niezależności. Tyle, że za tę wolność płaci cenę wyjątkowo wysoką.
Lilith ukazuje naszą demoniczną naturę, grzeszny aspekt duszy, jest odpowiedzialna za naszą złość, wściekłość. Jest więc tym aspektem naszej osobowości, o ktrej czasami chcielibyśmy zapomnieć.
Autor - Piotr Piotrowski - jest znanym astrologiem, piszącym do wielu czasopism ezoterycznych, parapsychologicznych, stawiającym horoskopy od lat. I to dzięki tej praktyce, doświadczeniu i z całą pewnością ogromnej wiedzy powstała genialna opowieść o demonicznej bogini.
Książkę tę czyta się z wielkim zaciekawieniem nawet nie będąc wytrawnym astrologiem.
Spis treści:
Przedmowa 9
Rozdział 1. Lilith w mitologii 13
Rozdział 2. Lilith na niebie 21
Algol - diabelska gwiazda 22
Asteroida Lilith 22
Ciemny Księżyc - Lilith 24
Czarny Księżyc - Lilith 26
Rozdział 3. Lilith w astrologii 33
Nie zintegrowana Anima 33
Cierpienie, brud, miłość 37
Lilith i problemy seksualne 41
Lilith i macierzyństwo 49
Lilith a patologie wychowawcze 51
Feminizm i Lilith 54
Lilith i archetyp Cienia 55
Lilith w marzeniach sennych i psychopatologii 58
Lilith i grzech 61
Tranzyty Lilith 63
Lilith w partnerstwie 64
Lilith i cierpienie 65
Rozdział 4. Lilith w znakach Zodiaku 67
Lilith w Baranie 69
Lilith w Byku 72
Lilith w Bliźniętach 75
Lilith w Raku 77
Lilith w Lwie 80
Lilith w Pannie 83
Lilith w Wadze 86
Lilith w Skorpionie 89
Lilith w Strzelcu 92
Lilith w Koziorożcu 95
Lilith w Wodniku 97
Lilith w Rybach 100
Rozdział 5. Lilith w domach 103
Lilith w pierwszym domu 104
Lilith w drugim domu 107
Lilith w trzecim domu 110
Lilith w czwartym domu 113
Lilith w piątym domu 116
Lilith w szstym domu 118
Lilith w sidmym domu 120
Lilith w smym domu 124
Lilith w dziewiątym domu 127
Lilith w dziesiątym domu 129
Lilith w jedenastym domu 132
Lilith w dwunastym domu 134
Rozdział 6. Aspekty Lilith 137
Lilith w aspektach ze Słońcem 140
Lilith w aspektach z Księżycem 144
Lilith w aspektach z Merkurym 147
Lilith w aspektach z Wenus 149
Lilith w aspektach z Marsem 152
Lilith w aspektach z Ceres 155
Lilith w aspektach z Jowiszem 158
Lilith w aspektach z Saturnem 160
Lilith w aspektach z Chironem 162
Lilith w aspektach z Uranem 164
Lilith w aspektach z Neptunem 167
Lilith w aspektach z Plutonem 170
Lilith w aspektach z Eris 172
Lilith w aspektach z węzłami Księżyca 174
EPILOG. Pramatka poza rajem 177
Bibliografia 181
Dodatek 1. Informacje horoskopw 183
Dodatek 2. Efemerydy Lilith (1930-2019) 187
Przypisy 195
Fragment:
Imię Lilit wyprowadza się zwykle z babilońsko-asyryjskiego wyrazu lilitu, ktry tłumaczy się jako demon kobiecy lub duch wiatru, z kolei etymologia hebrajska wyprowadza lilit od słowa lajil, ktre oznacza noc. Mit o Lilith wywodzi się z tradycji hebrajskiej5, bogini ta odgrywała także dużą rolę w kabale żydowskiej i demonologii Talmudu, a jako bogini podziemnego nurtu religijnego sprzyjała ona rozwojowi kabały w saraceńskiej Hiszpanii. Z reguły występuje jako pierwsza żona Adama, pojawiła się bowiem jeszcze przed Ewą. Nie odszukamy jednak w obecnie usankcjonowanej wersji Biblii żadnego fragmentu dotyczącego Lilith, pojawia się ona tylko w Księdze Izajasza, choć w niektrych tłumaczeniach nie występuje pod swoim imieniem, a tylko jako upir nocny lub swka: Zdziczałe psy spotkają się z hienami i kozły będą się przyzywać wzajemnie; co więcej, tam Lilit przycupnie i odnajdzie sobie zacisze na spoczynek6 (Iz 34,14). Obok tych fragmentw Lilith pojawia się rwnież w Księdze Hioba (Hi 18,15), jako postać mieszkająca w namiocie grzechu.
Mit o Lilith mwi o tym, jak Adam będąc w Raju sam, poczuł zazdrość patrząc na zwierzęta, ktre łączą się w pary, jemu bowiem nie towarzyszyła żadna kobieta. Poprosił wwczas Boga, by wynagrodził mu tę krzywdę. Wtenczas Bg stworzył Lilith, pierwszą pańę, starannie tak samo, jak stworzył Adama, tyle iż użył w tym celu brudu i błota zamiast czystego pyłu. W ten sposb Lilith stała się pierwszą towarzyszką Adama, zanim jeszcze pojawiła się jego prawowita małżonka, Ewa. Ze związku Adama i Lilith zrodził się Asmodeusz, a także inne demony, ktre nadal dręczą ludzkość. Asmodeusz występuje w Starym Testamencie jako zły duch, ktry uśmiercił siedmiu mężw Sary. Pźniejsza literatura żydowska prezentuje Asmodeusza jako krla demonw.
Adam i Lilith nie budujeli udanego związku, nigdy także nie żyli ze sobą w zgodzie. Kiedy on chciał się z nią kochać, ona obrażała się, że wymagał od niej leżenia na plecach i pytała: Dlaczego ja za każdym razem muszę leżeć pod tobą? Przecież jestem tobie rwna. Konflikty powstawały podczas ustalania najkorzystniejszej pozycji przy stosunku seksualnym. Lilith nie zgadzała się na roszczenia Adama do panowania i zmuszania jej do przyjęcia biernej roli leżenia na wznak. Kiedy Adam przemocą prbował nakłonić ją do posłuszeństwa, ona rozwścieczona przywołała niewymawialne imię Jahwe i natychmiast otrzymała skrzydła. W ten sposb wzniosła się w powietrze i uciekła z Raju, ktry okazał się dla niej więzieniem.
Lilith staje się więc uosobieniem sprzeciwu skierowanego przeciwko patriarchalnemu dziedzictwu, łączy w sobie rwnież pierwsze znamiona emancypacji. Można ją utożsamić z postacią, ktra popiera bunt kobiet wobec odbierania im poprzez panów prawa do wolności i rwności. Harlan Margold7 zauważa, iż Lilith stała się pźniej nie tylko boginią nocy, lecz także uosobieniem wolnej woli. Ponieważ porzuciła Raj z własnej woli, jako pierwsza doświadczyła wolności wyboru, żeby mc samej zasmakować zarwno mroku, jak i światła. Ale Lilith pozostała ostro potępiona za zapoczątkowanie mitu wolnego wyboru. W kronikach Adamowych wszelkie ślady jej niepokornego ducha pozostały zatarte jakby na przestrogę tym, ktrzy chcieliby czegoś więcej ponad Raj na ziemi. również można, iż Lilith uosabia rodzaj kanaanejskich czcicielek bogini Anat, ktre - początkowo za przyzwoleniem kapłanw - mogły uprawiać stosunki przedmałżeńskie. Anat prezentujena była jako okrutna wojowniczka, upajająca się krwawą rzezią przeciwnikw swego męża, Baala. Ona także pewnego razu zeszła do świata podziemnego, by uratować Baala przed śmiercią.
Po opuszczeniu Raju Lilith skryła się nad Morzem Czarnym, gdzie według tradycji roiło się od lubieżnych demonw, ktrym rodziła ponad sto dzieci dziennie. Potomstwo to nazywało się lilim. W niektrych tłumaczeniach Księgi Liczb (Lb 6,26) można przeczytać: Niech Bg ci błogosławi we wszelkich twoich poczynaniach i zachowa cię od lilim! Adam poskarżył się Bogu: Moja towarzyszka mnie opuściła, a Bg natychmiast wysłał trzech aniołw: Senoja, Sansenoja i Semangelofa, by przyprowadzili Lilith z powrotem do Raju. Jednak Lilith nie chciała wracać, Bg ją więc ukarał, sprawiając, że każdego dnia ginęło sto jej dzieci-demonw. Rozgniewana tym wyrokiem Lilith postanowiła się zemścić - pożerała ludzkie niemowlęta, a gdy dzieci bronione były anielskim amuletem, zwracała się przeciwko własnemu potomstwu.
Kobiety żydowskie, by uchronić przed krwiożerczą Lilith własne dzieci - szczeglnie płci męskiej - rysowały kredą albo węglem pierścień na ścianie pokoju, w ktrym się urodziły. Wewnątrz zaś wypisywano zaklęcie: Adam i Ewa. Precz Lilith! Na drzwiach wypisywano także imiona trzech aniołw: Senoj, Sansenoj i Semangelof. Jeśli mimo to Lilith udało się podejść do dziecka i popieścić je, śmiało się ono przez sen. By zażegnać niebezpieczeństwo, należało potrzebnie pogładzić jednym palcem usta śpiącego dziecka, co powodujeło, że Lilith znikała.
Tradycja przypisuje Lilith opiekę nad niemowlętami, w sytuacji chłopcw - do smego dnia życia, w sytuacji dziewczynek - do dwudziestego pierwszego, a nieślubne potomstwo miało być na za każdym razem zdane na jej łaskę. Władzę nad życiem i śmiercią niemowląt nieraz przypisuje się wielu Czarnym Boginiom.
Ale Lilith nie tylko dusiła niemowlęta, reprezentowała ona także zagrożenie, jakie czai się na wszystkie kobiety w ciąży. Nawiedzała rwnież mężczyzn podczas marzeń sennych. Zsyłała im sny erotyczne albo pełne pożądania i namiętności żądze. Staje się więc ona personifikacją seksualnych rozkoszy, ale także ma związek z wypartym pożądaniem lub z winą za dopuszczenie się zabronionych praktyk seksualnych. Niszczy ona więc nie tylko nowo narodzone życie, ale także uśmierca boski zarodek życia, dodatkowo prześladuje panów, wzbudzając w nich najistotniej zmysłowe pożądanie i namiętności,równocześnie wywołuje lęki, przyczyniające się do impotencji. Rozumiana w ten sposb Lilith staje się personifikacją bezpłodności oraz grzechu za prbę realizowania swoich erotycznych żądz.
Według pewnych podań, jak pisze Ean Begg8 w swojej książce The Cult of Black Virgin, Lilith, będąc już na wygnaniu, składała Adamowi potajemne wizyty, kiedy on po śmierci Abla powstrzymywał się od kontaktw seksualnych z Ewą przez 130 lat. Jednym z potomstw pochodzących z tego okresu była mądra żaba, ktra nauczała ludzi językw zwierząt i ptakw i właściwości leczniczych ził i kamieni szlachetnych. W Biblii żaba jest uznawana za zwierzę nieczyste, a ojcowie Kościoła utożsamiają ją z diabłem lub symbolem heretyka. Średniowieczne wierzenia ludowe widziały w żabie zwierzę czarownic, bowiem kostki żaby wykorzystywano wwczas w czarach miłosnych.
Lilith występuje także w mitologii sumeryjskiej jako demonica niższego rzędu. Urządziła ona sobie dom w konarach huluppu, drzewa Inany, prawdopodobnie była to wierzba, ktrą pźniej upodobały sobie Czarne Dziewice. U spodu drzewa znajdował się smok, a na jego czubku siedział ptak. W starożytności wierzba uchodziła za drzewo bezpłodności, wierzono, iż jest ono ulubionym miejscem duchw i czarownic, a święcone w niedzielę palmową gałązki wierzby posiadają chronić przed błyskawicą, niepogodą i złymi wpływami. Płacząca wierzba jest także symbolem strumienia płynących łez, a także pogrzebowego nastroju. Jednak Gilgamesz ściął drzewo huluppa i zmusił Lilith do ucieczki na pustynię, ktra była ulubionym miejscem pobytu wszelakich demonw.
W tradycji babilońskiej i asyryjskiej Lilith pojawia się wśrd złych demonw wywołujących zarazę, gorączkę, a nawet śmierć. Nawiedza ona rwnież nocą panów, a z takiego związku rodzą się złe duchy czyhające na ludzi, żeby ich rozedrzeć na strzępy.
Lilith jest wyobrażeniem bogini nocy i burzy, ktra ujarzmia dzikie zwierzęta, występuje także pod postacią wampiryzującej succuby. Uwodziła ona śpiących ludzi, wysysała z nich krew i zjadała ich ciała. Jako służąca bogini Inany wabiła panów do świątyni w celu odprawiania świętych praktyk orgiastycznych. Jest ona więc archetypem uwodzicielki, personifikacją niebezpiecznego czaru Księżyca, jak rwnież czarodziejką, patronką czarownic, piękną wampirzycą, femme fatale.
Pierwsze znane przedstawienia Lilith pochodzą z 1950 roku p.n.e. Jest to płaskorzeźba z terrakoty znajdująca się aktualnie w Muzeum Brytyjskim. Widnieje na niej Lilith jako przepiękna, uskrzydlona naga kobieta o ptasich stopach (lub według tradycji kabalistycznej o stopach koguta), stojąca na dwch lwach, a po obu jej stronach znajduje się para sw. W ręku trzyma ephah do odmierzania ziarenek. Jej turban przypomina ten, ktry w głównej mierze noszą Czarne Dziewice. Ręce ma podniesione w pełnym patosu bezruchu. Lilith była demonstrujena rwnież jako nieziemska piękność, uskrzydlona kobieta z ptasimi szponami albo z wężowatą dolną częścią ciała. Z kolei jeszcze inne opisy przedstawiają Lilith z owłosionymi nogami.
Lilith ma rwnież mnóstwo archetypowych odpowiednikw wśrd innych bogiń, czczonych na całym świecie, w rżnych kulturach. Demoniczna Lilith nie jest w mitologii odosobnionym przypadkiem, utożsamić ją bowiem można rwnież z grecką Lamią, Hekate - patronką czarnej magii i kuszącego aspektu Księżyca, czy wreszcie wywodzącą się z tradycji hinduskiej - mroczną boginią Kali, ktra utożsamiana jest z kosmiczną matką, choć równocześnie jest ona ucieleśnieniem śmierci.
Archetyp Lilith-Lamia jest ucieleśnieniem negatywnego macierzyństwa, odrzucenia własnego dziecka, a przez to deformacji kobiecości. Lilith-Lamia przybiera postać niszczącego aspektu natury, destrukcji własnej twrczości i pracy. Jest to archetyp buntu wobec własnego powołania, przynależności i dziedzictwa. Może on rwnież przypominać o mściwości, bezwzględności i zazdrości. Archetyp Lilith-Hekate reprezentuje mroczną naturę kobiety, żeńską magiczność, ktra przeraża panów. Rwnież perwersyjna seksualność znajduje tutaj swoje odzwierciedlenie. Archetyp ten uosabia nie zintegrowaną animę, cień, przypomina o niszczącej zmysłowości. Lilith-Hekate symbolizuje także poczucie samotności i izolacji i destruktywne moce. Z kolei archetyp Lilith-Kali reprezentuje kosmiczną matkę, ktra staje się uosobieniem śmierci. Matka bowiem nie tylko ofiarowuje życie, ale także daje śmierć. Lilith-Kali symbolizuje kobiecą świadomość dramatu piekła, ciemności i amorficzności. Przypomina, że człowiek pochodzi z bezforemnej pustki i poprzez całą swą egzystencję nieuchronnie do niej zmierza. Można więc nazwać ten archetyp żyjącą śmiercią. Lilith to wszak nasza pramatka, ktrą jednak odrzuciliśmy.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.