"Problematyka podjęta w książce jest bardzo aktualna i wartościowa poznawczo i aplikacyjnie. Pedagog szkolny jest nie tylko doradcą i konsultantem, mediatorem i terapeutą, opiekunem i wychowawcom, lecz także osobą współpracującą z najróżniejszymi instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji jej funkcji.
Podmiotowość stanowi niezbędny warunek właściwego pełnienia przez niego roli zawodowej oraz warunek indywidualnego rozwoju fachowego. Publikacja ta wpisuje się w kierunek myślenia o pedagogu szkolnym jako kreatorze prekursorskich działań wychowawczych, spełniającym kluczową rolę w systemie pracy opiekuńczej i wychowawczej w środowisku szkolnym.
Przedstawione mi do oceny opracowanie uważam za istotnie klarowne, spójne, logiczne i dopracowane pod względem procedury badawczej oraz analizy informacji empirycznych. Zaimplementowane metody i techniki badawcze o wielkich walorach psychometrycznych dostarczyły rzetelnego materiału empirycznego, który w sposób profesjonalny został opracowany.
Sądzę, że praca spotka się z wielkim zainteresowaniem czytelników i wydatnie wzbogaci rynek księgarski o cenną publikację dotyczącą funkcjonowania zawodowego pedagogów szkolnych." Z recenzji Prof.
dr. Hab. Waldemara Furmanka Powyższy opis pochodzi od wydawcy.