Menu
Zamknij

Między kartką a ekranem

Książki popularnonaukowe

Opis

To opowieść o cywilizacyjnym procesie przemiany książki pod wpływem mediów cyfrowych. Do skonstruowania narracji wybrano sześć polskich utworów powstałych od 1975 do 2013 roku, które potraktowano jako dzieła specyficzne dla opisywanej doby późnego druku. Wszystkie one posiadają jedną wspólną cechę: są hybrydami rozpiętymi między medium analogowym i cyfrowym, kartką i ekranem. Wychodząc z założenia, iż do badania tych utworów niewystarczająca jest lektura filologiczna, literaturoznawcza, uwzględniająca jedynie treść, autor wykorzystał również analizę opartą na medium (media-specific analysis), a przywołane prace nazwał za N.K. Hayles techno-tekstami. Swój wywód skonstruował na bazie wielu słowników (autorstwa m.in. J.D. Boltera, H. Kittlera, E. Aarsetha, J. Pressman, N. Montforta, K. Bazarnik), zaś narrację oparł głównie na dwóch metodologiach: badaniach nad platformami i archeologii mediów.

"Piotr Marecki, w pełni respektując rygory naukowego wywodu, napisał książkę »do czytania«, rzec aby się chciało - ogólnohumanistyczną, w której jak w zwierciadle przeglądają się przemiany współczesnej kultury. Pozostając w sferze (ekranowej) piśmienności, zdołał przyjrzeć się niełatwemu procesowi cywilizacyjnemu, który tak nad wyraz odmienił współczesne kultury mediów".
prof. Dr hab. Andrzej Gwóźdź

"Piotr Marecki proponuje swego typu kanon, wskazując omawiane dzieła jako punkty kardynalne krajobrazu »kultury późnego druku«".
dr hab. Katarzyna Bazarnik

Piotr Marecki - kulturoznawca, wydawca, firma utworów cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013-2014). Mieszka w Krakowie.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.