Menu
Zamknij

Samoloty sportowe RWD-6 i RWD-9. Polskie konstrukcje + zakładka do książki GRATIS (opr. broszurowa)

Książki o fotografii

Opis

W 1931 r. W Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu rozpoczęto prace nad projektem samolotu RWD-6, dedykowanego do udziału w III Challenge 1932 r. W czerwcu 1932 r. Samoloty były gotowe. Pierwszy egzemplarz RWD-6 oblatał 3 czerwca 1932 r., J. Drzewiecki na lotnisku Okęcie w Warszawie. Samoloty miały numery fabryczne 55, 56 i 57 i otrzymały znaki rejestracyjne SP-AHL, -AHM i -AHN. Pierwszy egzemplarz, pilotowany poprzez J. Drzewieckiego, był pokazany 18-19 czerwca 1932 r. Na Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Warszawie.
W Challenge'u 1932 wzięli udział m.in.: kpt. Pil. Franciszek Żwirko i inż. Stanisław Wigura na SP-AHN (nr konk. 06) i kpt. Pil. Tadeusz Karpiński na SP-AHL (nr konk. 04). Challenge 1932 (1128 sierpnia 1932 r.) obejmował próby technologiczne i lot okrężny na trasie: Berlin Warszawa Kraków Praga Brno Wiedeń Zagrzeb Vincenza Rimini Rzym Florencja Bellinzona Turyn Cannes Lyon St. Gallen Stuttgart Bonn Paryż Deauville Rotterdam Dortmund Hamburg Kopenhaga Gteborg Laholm Kopenhaga Berlin (7359 km), a na zakończenie wyścig na trasie 300 km. Do zawodów stanęło 41 samolotów z 8 krajów. Rajd ukończyły tylko 24 samoloty. W rajdzie w czołówce znaleźli się piloci polscy i niemieccy. O zwycięstwie miała rozstrzygnąć konkurencja maksymalnej prędkości. Żwirko i Wigura osiągnęli prędkość 214 km/h i odnieśli zwycięstwo, pokonując najlepszych pilotów Europy.
Rozwinięciem RWD-6 był RWD-9. Projektowanie samolotu przeznaczonego do udziału w Challenge 1934, inżynierowie S. Rogalski i J. Drzewiecki, rozpoczęli w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w jesieni 1932 r.
W Challenge'u 1934 (28 sierpnia16 września 1934 r.) wzięły udział 34 załogi z pięciu krajów. Zawody obejmowały próby technologiczne i rajd na trasie Warszawa Królewiec Berlin Kolonia Bruksela Paryż Bordeaux Pau Madryt Sewilla Casablanca Meknes Sidi bel Abbes Algier Biskra Tunis Palermo Neapol Rzym Rimini Zagrzeb Wiedeń Brno Praga Katowice Lwów Wilno Warszawa (9538 km). W RWD-9 uzyskano średnią szybkość w trakcie rajdu: 214 km/h (Płonczyński), prędkość maksymalną na trasie 300 km (Warszawa Nowosolna Głowaczew Warszawa): 255 km/h (Płonczyński), szybkość minimalną: 54,14 km/h (Bajan), start na 8-metrową bramkę: 76,1 m (Bajan) i lądowanie znad 8-metrowej bramki: 76,9 m (Karpiński).
W Challenge'u pierwsze miejsce zajął kpt. Pil. J. Bajan z G. Pokrzywką na SP-DRD (nr fabr. 99) Jan Śniadecki, nr konkursowy 71, a drugie S. Płonczyński z S. Zientkiem na SP-DRC (nr fabr. 96) Bebewuer-Lot95 lat. W roku 1935 trzy RWD-9 zostały sprzedane za granicę.
PUBLIKACJA posiada PLANY SAMOLOTÓW RWD-6 I RWD-9 W SKALI 1/72.


Autorzy: Andrzej Glass
EAN: 9788363829223
Format: 18,5x23 cm
ilość stron: 48
ISBN: 9788363829223
Oprawa: broszurowa
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: ZP Grupa Sp. Z o.o.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.