Zaprojektowana przeważnie z myślą o zabawie w trybie wieloosobowym gra akcji z elementami taktycznej strzelaniny, a także cRPG. Tom Clancy's The Division jest dziełem studia Ubisoft Massive powstałym przy współpracy z Ubisoft Reflections.
Tom Clancy’s The Division to gra akcji z elementami RPG, ukierunkowana na rozgrywkę wieloosobową. Produkcja firmowana jest nazwiskiem jednego z najpoczytniejszych współczesnych autorów powieści sensacyjnych, Toma Clancy’ego, i stanowi pierwszą od wielu lat całkiem nową markę bazującą na jego twórczości. Za stworzenie gry odpowiada szwedzkie studio deweloperskie Massive Entertainment, znane pecetowym graczom z World in Conflict czy serii Ground Control. Tom Clancy’s The Division powstał pod egidą koncernu Ubisoft, który od lat firmuje szereg swoich gier nazwiskiem sławnego amerykańskiego pisarza, rozwijając tak lubiane firmy, jak Rainbow Six, Ghost Recon czy Splinter Cell. Pomimo tego, że The Division wyprodukowane było od początku z zasady z myślą o konsolach ósmej generacji, gra ukazała się równocześnie równocześnie na PlayStation 4 i Xboksie One, jak i na popularnych pecetach. Ze względu na specyfikę sprzętu, wersja na komputery PC proponuje pokaźnie pokaźniejsze możliwości konfiguracji parametrów graficznych, co w praktyce przekłada się na wyraźnie udoskonaloną oprawę w porównaniu z konsolowymi wersjami gry.
Fabuła gry nawiązuje do popularnej Dyrektywy 51, podpisanej tuż przed końcem kadencji przez prezydenta George’a W. Busha i gwarantującej ciągłość rządów w przypadku nadzwyczajnego zagrożenia dla kraju. The Division prezentuje nam tragiczne skutki zamachu bioterrorystycznego na ogromną skalę. W Czarny Piątek, czyli w dniu zaczynającym okres świątecznych zakupów w USA, śmiertelny wirus ospy atakuje nowojorczyków, przenosząc się na skażonych bankntoach. Kiedy w mieście wybucha prawdziwa pandemia, wszelkie struktury społeczne załamują się, a sytuacji nie ratuje choćby kwarantanna i interwencja wojska, do akcji wkraczają członkowie tytułowej tajnej agencji o nazwie Strategic Homeland Division. Kontrolowani przez graczy agenci muszą zmierzyć się nie tylko z rywalizującymi ze sobą frakcjami, pragnącymi przejąć kontrolę nad miastem i ustanowić w nim nowy porządek, lecz także wytropić odpowiedzialnych za atak terrorystów.
Wydane na platformie PC, PS4 i XONE Tom Clancy’s The Division to gra nastawiona z reguły na kooperacyjną rozgrywkę sieciową, łączącą części standardowej trzecioosobowej strzelaniny z otwartym światem, a także akcentami RPG. Poszczególni gracze wcielający się w role agentów The Division w toku rozgrywki próbują opanować sytuację w ogarniętym anarchią mieście, co w praktyce sprowadza się do swobodnej eksploracji świata, a także realizacji całej masy zadań głównych i pobocznych, których najmocniejszym elementem jest walka. Jej mechanika przypomina zaś w dużym stopniu rozwiązania znane z takich gier jak Tom Clancy’s Ghost Recon, proponując możliwość taktycznego działania i chowania się za osłonami. Za realizację poszczególnych zadań kontrolowana poprzez nas postać zdobywa doświadczenie, dzięki któremu awansuje na kolejne poziomy. Dodatkowo realizowanie niektórych zadań pobocznych daje nam zasoby konieczne do odbudowy bazy operacyjnej, co przekłada się na udostępnienie nowych umiejętności, zezwalających np. Leczyć kompanów z drużyny, skanować okolicę i ujawniać znajdujących się w pobliżu wrogów, rozstawiać stację odnawiającą amunicję lub wysyłać miny samobieżne, szukające przeciwników i eksplodujące w ich pobliżu.
Zgodnie z koncepcją Tom Clancy’s The Division, znaczną rolę w rozgrywce odgrywa czynnik online. W przeciwieństwie do większości sieciowych produkcji tego typu, gra pozwala na także zabawę w pojedynkę – choć przy najtrudniejszych zadaniach potrzebować możemy pomocy innych graczy. W sytuacji, w której nie dysponujemy odpowiednią liczbą chętnych do zabawy znajomych, gra pozwala nam korzystać z matchmakingu, działającego podobnie jak w strzelaninach sieciowych. Deweloperzy ze studia Massive Entertainment nie zapomnieli także o wielbicielach rywalizacji, proponując w The Division komponenty trybu PvP, zezwalającego na atakowanie innych graczy w tak zwanej Strefie Mroku, co jednak skutkuje uzyskaniem tymczasowego statusu buntownika.
Tom Clancy’s The Division na platformie PC, PS4 i XONE korzysta z autorskiego silnika Snowdrop, który zarówno na komputerach osobistych, jak i konsolach ósmej generacji pokazuje się naprawdę imponująco. Według zapewnień twórców, praktycznie każdy z widocznych części w grze posiada tutaj osobne renderowanie, co przekłada się na niezwykłą szczegółowość świata i możliwość zastosowania szeregu dodatkowych efektów graficznych, takich jak widok kłębów pary wydobywających się z przebitej opony, efekty dziurawienia karoserii samochodowych czy w pełni odmienna trajektoria łusek po pociskach.