Wersja językowa: polska (napisy)
Wydanie: EU
Nośnik:Bluray
Dragon Age: Inkwizycja to trzecia odsłona sagi cRPG wykonanej poprzez studio BioWare. Pod wpływem opinii fanów, niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, deweloper postanowił upodobnić grę do pierwszej części cyklu. Równocześnie zachowano pewne rozwiązania, które sprawdziły się w „dwójce", nie zapominając przy tym o obszernej garści nowości.
Dragon Age: Inkwizycja ponownie zabiera gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch odsłon pogrąża się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale gry Dragon Age: Początek i kilka miesięcy po Dragon Age II. Królestwo Ferelden nie zdążyło odzyskać pełni sił po inwazji Mrocznych Pomiotów (Pladze), będącej głównym tematem „jedynki", a imperium Orlais uwikłane jest w wojnę domową. Na całym kontynencie trwa konflikt Templariuszy z magami. Pośród tego zamieszania dochodzi do rozdarcia granicy pomiędzy światem śmiertelników a równoległym wymiarem – Pustką – doprowadzając do inwazji demonów. Temu nowemu zagrożeniu czoła stawia niezależna politycznie Inkwizycja.
Gracz wciela się w przywódcę owej organizacji, a jego zadaniem jest odkrycie tożsamości osoby odpowiedzialnej za sprowadzenie potworów do świata żywych i zgromadzenie dostatecznej potęgi, żeby powstrzymać inwazję. Tworząc postać głównego bohatera, da się zdecydować nie tylko o jego klasie (wojownik, łotrzyk, mag) i płci, ale także o imieniu, wyglądzie, a także rasie (człowiek, elf, krasnolud i nowość w kolekcji: qunari). Wypowiadane poprzez protagonistę kwestie zostały w pełni udźwiękowione.
Głównemu bohaterowi towarzyszy trzech kompanów, wybieranych z puli dziewięciu postaci. Większość z nich to nowe twarze, lecz część (np. Varrik) pojawiła się już w poprzednich odsłonach. Nie tylko stanowią oni nieocenioną pomoc w walce, ale także są ważnym elementem fabuły. Rozmawiając z nimi, gracz poznaje ich historię, motywy i cele. Co więcej, jego poczynania wpływają na to, jak towarzysze odbierają Inkwizytora. Wyjątkowo widocznym elementem relacji z kompanami są także typowe dla serii romanse. Warto też wspomnieć, że w Inkwizycji twórcy postawili sobie za cel ukazanie stosunków interpersonalnych w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje swoje odzwierciedlenie przeważnie w zmodernizowanych scenach seksu.
Grający nieraz staje przed decyzjami natury moralnej, wymykającymi się konwencjonalnemu podziałowi na dobro i zło. Część z nich ma spore znaczenie dla fabuły, a ich konsekwencje nie za każdym razem są widoczne natychmiast. Możliwość importu zapisanych stanów gry pozwala przenieść do rozgrywki część wyborów dokonanych poprzez weteranów kolekcji. Z kolei osoby, które nie mają doświadczenia z poprzednimi odsłonami, a w dodatku chciałyby posiadać nakreśloną samodzielnie historię świata i zamieszkujących go postaci, mogą skorzystać z usługi Dragon Age Keep, przygotowanej na okazję wydania „trójki", żeby umożliwić w nieskomplikowany sposób wygenerowanie zapisu rozgrywki do zaimportowania.
Poza podążaniem za głównym wątkiem gracz wykonuje misje poboczne i ustosunkowuje się do mniejszych konfliktów toczących się w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje on decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób jej reputację i politykę wobec innych ugrupowań. Postępy w rozgrywce owocują nie tylko rozwojem postaci, lecz także wzrostem znaczenia tytułowej Inkwizycji. Ponadto wysokie stanowisko daje wymierne korzyści, chociażby w postaci armii, którą da się wysłać do zdobycia twierdzy ukrywającej ważne informacje. Wyraźny element stanowi w dodatku zakładanie przyczułków – zwykle w formie twierdz – na poszczególnych obszarach,gwarantujeć sobie w ten sposób wpływy i kontrolę nad danym rejonem. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmieniać wygląd naszych siedzib i rozbudowywać je oraz kierować prowadzonymi przez nie działaniami (na przykład badaniami naukowymi), dysponując dostępnymi nam zasobami ludzkimi.
Ze względu na skalę wydarzeń w grze Dragon Age: Inkwizycja gracz podróżuje po dużej części kontynentu Thedas, obejmującej Ferelden, Orlais i Dalię. Choć nie mamy tu do czynienia z otwartym światem w pełni tego słowa znaczeniu, to lokacje są dużo pokaźniejsze i bardziej różne niżeli w poprzednich odsłonach cyklu. Przemieszczanie się pomiędzy nimi odbywa się z pozycji mapy, a po dotarciu na miejsce gracz może luźno eksplorować rozległe tereny pieszo lub wierzchem. Typową cechą wirtualnego uniwersum jest jego podatność na zmiany, które wynikają z działań Inkwizytora (np. Wytępianie stworzeń i roślin owocuje zastępowaniem ich poprzez inne gatunki, a nieudzielenie pomocy wiosce prowadzi do jej zniszczenia).otrzymać się do obszarów kluczowych dla fabuły, należy wcześniej osiągnąć adekwatny poziom reputacji Inkwizycji. W tym celu gracz musi wykonywać misje dopełniające, zdobywać szacunek przeróżnych ugrupowań przez dyplomację, zbierać magiczne artefakty i pokonywać niebezpieczne bestie.
Jeśli chodzi o system walki, twórcy starali się pogodzić miłośników taktyki z osobami preferującymi akcję. Gracz może samodzielnie wydawać rozkazy członkom drużyny podczas dynamicznej pauzy lub przekazać ich w ręce sztucznej inteligencji,skupić uwagę na jednym bohaterze i rzucić się w wir walki, sprawując bezpośrednią kontrolę nad jego ruchami i atakami. Główne polecenia przyporządkowano pod skróty klawiszowe. Wrogowie typowo występują w zorganizowanych i różnorodnych grupach. Dzięki lepszej SI, potrafią oni wzajemnie się wspierać i reagować na sytuację na polu walki, przez co starcia wymagają od gracza spostrzegawczości i odpowiedniej taktyki.
Gra Dragon Age: Inkwizycja napędzana jest poprzez Frostbite 3 – silnik znany na ogół ze strzelaniny Battlefield 4. Technologia ta pozwala wykreować obfite otwarte przestrzenie, a także wpływać na środowisko. Możliwa jest nie tylko destrukcja niektórych elementów otoczenia (bardzo w trakcie walki),jeszcze ich odbudowa, na przykład celem otwarcia sobie drogi do niedostępnej wcześniej lokacji. W dodatku w grze pojawia się zmienna pogoda, wpływająca na rozgrywkę.