Kingdoms of Amalur: Reckoning to RPG akcji dedykowany dla pojedynczego gracza. Debiutancki projekt 38 Studios łączy rozległy, różny świat intensywną walkę. Za powstanie gry odpowiadają ludzie znani nie tylko w branży komputerowej: szefem projektu jest Ken Rolston (projektant The Elder Scrolls III: Morrowind i TES IV: Oblivion), oprawę artystyczną wykreował Todd McFarlane (artysta, twórca postaci Spawna), a całość rozgrywa się w świecie wyprodukowanym w wyobraźni pisarza R. A. Salvatore.
Akcja gry toczy się w krainie nazwanej Amalur. Wcielamy się człowieka, który został wskrzeszony w ramach nieodgadnionego eksperymentu związanego z urządzeniem zwanym Kołem Dusz. W czasie rozgrywki staramy się odkryć jaka intryga stoi za naszym powrotem na padół żywych i dlaczego nie posiadamy Przeznaczenia – wszyscy mieszkańcy Amalur mają bowiem z góry zapisaną przyszłość, której nie mogą zmienić.
Tytuł łączy atrybuty konwencjonalnego RPG, z wielkim, otwartym światem wypełnionym postaciami, bogatą historią i rozbudowanym drzewkiem rozwoju aktywnej gry zręcznościowej przypominającej nieco linię God of War (z reguły w zakresie walk). Twórcy poszli na pewne ustępstwa, lecz nie zrezygnowali z oryginalnych rozwiązań – przykładowo klasy postaci nie wybieramy na początku zabawy, gdyż jest ona naturalną efektem wyborów dokonywanych podczas przygody. Z drugiej strony o zwycięstwie w potyczkach decyduje nie tylko skuteczność palców,w głównej mierze poziom bohatera. Na rozwój fabuły szczególnie wpływa rozbudowany system dialogowy wyprodukowany na wzór modułu znanego z Mass Effect, co pozwala w dużej mierze decydować o kierunku, w którym podążamy.
Tworzenie postaci odbywa się przy pomocy rozbudowanego kreatora, zezwalającego na wybór jednej z czterech ras i zmienionie praktycznie każdej części ciała. Zgodnie z kanonem gier RPG bohater z czasem nabywa wielu przydatnych umiejętności jednocześnie bojowych (podzielonych na trzy drzewka: walka wręcz, finezja, a także czarnoksięstwo) jak i rzemieślniczych (np. Alchemia, kowalstwo czy tworzenie pierścieni). W sumie zdobyte punkty rozwoju możemy rozdysponować między ponad 60 ogólnych umiejętności. Walkę, stworzoną na modłę aktywnych gier akcji, urozmaicają m.in. Bomby, bronie wzbogacone o magiczne umiejętności czy tryb Reckoning spowalniający czas i powiększający siłę zadawanych poprzez nas obrażeń.
W grze, oprócz głównego wątku fabularnego, umieszczono setki misji pobocznych i wyzwań, pozwalających zdobyć doświadczenie, zyskać reputację u danej kasty, a także wejść w posiadanie trofeów. Po otwartym świecie Amalur możemy poruszać się właściwie bez ograniczeń, a znaczna jego część jest generowana losowo. Mapa podzielona jest na pięć rozległych dystryktów, odróżniających się od siebie przeróżnymi warunkami i charakterystyką terenu. Oprawa produkcji jest wyjątkowo barwna i plastyczna.