"Czy o Ingardenowskiej konkretyzacji estetycznej można powiedzieć coś jeszcze, skoro tylu badaczy w minionych dekadach czyniło ją przedmiotem swojego zainteresowania$605 Szkopuł w tym, co przez to,,coś" należałoby rozumieć.
[...],,Łatka" bycia dopełnioną, rozwiniętą wersją dzieła sztuki to przecież formuła, jaką obdarza się konkretyzację estetyczną głównie i nikogo ona nie dziwi. Wręcz przeciwnie - tak nad wyraz do niej przylgnęła, iż za zastanawiającą uznaje się sytuację, w której można byłoby określać ją inaczej.
A przecież jak każda Ingardenowska kategoria czy koncepcja, także (zwłaszcza!) ta ma swoją bogatą przeszłość, skądś się w rozważaniach polskiego fenomenologa wzięła, nad wyraz udobitniając niezmiernie frapujące, gdyż podlegające rozmaitym inspiracyjnym wpływom, twórcze oblicze samego Ingardena.
[...] Niniejsza rozprawa jest próbą [...] znaczeniowego wyzwolenia kategorii konkretyzacji estetycznej, która jednak nie tylko eliminacji wspomnianej,,łatki" służy. Usiłujemy typowo dowieść, już wbrew Ingardenowi, że znaczenie kategorialne konkretyzacji estetycznej podporządkowane jest w pierwszym rzędzie jednemu: ewokowaniu jakości metafizycznych.
A zatem wbrew Ingardenowi, ale i dla Ingardena, dla,,ocalenia" rangi innej, bodaj najmocniejszej koncepcji na gruncie jego filozofii sztuki - koncepcji jakości metafizycznych. Ze Wstępu Beata Garlej (z domu Romanowska) - adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i równocześnie pracownik Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej tej uczelni.
Autorka monografii Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015) oraz Ingardenowskie jakości metafizyczne - pomiędzy otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016).
Współredaktorka dwóch zeszytów linii naukowej,,Zeszyty Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej. Wydział Nauk Humanistycznych UKSW" (nr 2 z 2015 roku: Estetyka literacka - Arcydzieło - Ingarden wraz z Bernadettą Kuczerą-Chachulską, nr 3 z 2018 roku: Estetyka Romana Ingardena a praktyka interpretacyjna wespół z Bernadettą Kuczerą-Chachulską i Andrzejem Tyszczykiem).
Publikowała artykuły na łamach czasopism,,Studia Poetica",,,Estetyka i Krytyka",,,Przegląd Filozoficzny - Nowa linia",,,Studia Wschodniosłowiańskie". Autorka licznych rozdziałów prac monograficznych.
Obszary badawcze: teoria literatury, poetyka dzieła literackiego, wybrane problemy z zakresu aksjologii i estetyki literackiej. Nad wyraz zainteresowana filozofią fenomenologiczną.