Menu
Zamknij

wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości od 11 14

E-booki

Opis

Leopold Gottlieb (1879-1934) należy do tych artystów, których losy i dzieło wymykają się nietrudnym klasyfikacjom. Modernista, ale nie radykalny, w Wiedniu, Krakowie i Paryżu trzymał rękę na pulsie rodzącej się na jego oczach innowacyjności, a jednocześnie toczył twórcze dialogi z najróżniejszymi tradycjami malarstwa. Zanim stał się (na niedługo) „ekspresjonistą polskim” (formistą), był w pierwszych latach XX wieku ekspresjonistą „młodopolskim”, czyli jednym z przedstawicieli wczesnego ekspresjonizmu w łagodniejszej niżeli austriacka czy niemiecka formule tego nurtu, mnóstwo zawdzięczającej jeszcze naturalizmowi i symbolizmowi. Polski patriota, ochotnik -legionista, nigdy nie wyrzekł się swych żydowskich korzeni. Z drugiej strony: postępowy Żyd–kosmopolita zaangażowany w polskie życie artystyczne, ale też znajdujący entuzjastów swej sztuki pod zróżnicowanymi szerokościami geograficznymi. Nie przeszkadzało mu to – przynajmniej momentami – sympatyzować z syjonizmem. Odkrywany za młodu w Kołomyi, doceniony w Barcelonie, kolekcjonowany z zapamiętaniem w Stanach Zjednoczonych. Przyjaciel Diego Rivery i Witolda Wojtkiewicza, portrecista Picassa i Żeromskiego, malarz Chrystusa jako żebraka i Modlących się Żydów. Przenicowanie przedstawionych wyżej w esencjonalnym zarysie zagadnień i pozornych paradoksów, które przyniosły ze sobą życie i twórczość najmłodszego z licznej rodziny Gottliebów, było poprzez niemało lat niemożliwe. Powody takiego stanu rzeczy były najróżniejsze: m.in. Rozproszenie prac malarza po wielu krajach i kontynentach przy stosunkowo nielicznej ich występowaniu w polskich muzeach, niełatwy dostęp do literatury przedmiotu.

Autor niniejszej książki pragnie zmienić ten stan rzeczy, wykazując przy okazji, że „kłopot z Gottliebem” to przeważnie przysłowiowy kłopot bogactwa, wynikający z postawy samego artysty – z samoświadomego i konsekwentnego wyboru podwójnej tożsamości kulturowej i narodowej. Ten polski Żyd czy – jak kto woli – żydowski Polak postrzegał swą intensywność artystyczną i pozaartystyczną za każdym razem w ścisłym powiązaniu z wysokimi standardami etycznymi.


gratisowy fragment:

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

E-booki, kino klasyczne t.2
od 20 16

2 oferty

kino klasyczne t.2

  • ISBN 9788324215379 
  • Wydawnictwo Universitas 
  • Ilość stron 1244 
  • Rok wydania 2011 
Porównaj
E-booki, Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Leopold Gottlieb i jego dzieło
od 13 50

1 oferta

Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Leopold Gottlieb i jego dzieło

  • Autor Artur Tanikowski 
  • Tematyka romanse i obyczajowe 
Porównaj
E-booki, ira aldridge(1807-1867) dzieje pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego
od 7 66

2 oferty

ira aldridge(1807-1867) dzieje pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego

  • ISBN 9788324210091 
  • Autor Krystyna Kujawińska-Courtney 
  • Wydawnictwo Universitas 
  • Ilość stron 322 
  • Rok wydania 2009 
Porównaj
E-booki, Metaforyczność w dyskursie genderowym polskiego literaturoznawstwa po 1989 roku
od 14 11

1 oferta

Metaforyczność w dyskursie genderowym polskiego literaturoznawstwa po 1989 roku

  • ISBN 9788324235735 
  • Autor Katarzyna Lisowska 
  • Wydawnictwo Universitas 
  • Tematyka podręczniki i edukacja 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.