Wzrost znaczenia edukacji we współczesnym świecie sprawia coraz większe zainteresowanie socjologów tą dziedziną życia społecznego. Obecnie można już mówić o ukształtowaniu się socjologii edukacji jako ważnej sudyscypliny socjologii. Przygotowany podręcznik zezwala na zaznajomienie się z dominującą problematyką studiów i badań w zakresie socjologii edukacji. Autor cechuje socjologię edukacji jako dziedzinę wiedzy. Omawia edukacyjne znaczenie takich cyklów społecznych, jak: stratyfikacja społeczna, zmiana społeczna, socjalizacja, współczesne kształcenie i wychowanie. Ukazuje analizy dotyczące jednostki i społeczeństwa. Cechuje funkcje edukacyjne instytucji: rodziny, szkoły, zakładu pracy, ośrodków władzy. Przedstawia tworzące się w społeczeństwie współczesnym napięcia między indywidualizmem a wspólnotowością, wartościami i antywartościami, dążeniami do równości społecznej i narastającymi nierównościami, reprodukcją społeczną a emancypacją jednostek i grup społecznych. Końcowa część pracy dotyczy kształtowania tożsamości, cyklu będącego jednym z najważniejszych wyzwań socjalizacyjnych i wychowawczych naszych czasów.
Podręcznik zawiera obszerną bibliografię, słownik ważniejszych terminów, problemy do przemyślenia i dyskusji. Może być wykorzystywany przez studentów i poprzez inne osoby zainteresowane socjologicznymi zagadnieniami współczesnej edukacji.
kolekcja autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe dobrześci (opis książki)
2. Dydaktyka. Podrecznik akademicki (opis książki)
3. Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podrecznik akademicki (opis książki)
4. Socjologia edukacji. Podrecznik akademicki
seria autorskich podręczników akademickich do pedagogiki jest kolejnym dopełnieniem polskiej literatury przedmiotu o nowe IMPULSY i spojrzenie na przedmiot jej naukowych badań, najszczególniej palące dla praktyki problemy edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze oraz konwencjonalne lub/i nieznane jeszcze sposoby podejścia do ich rozwiązywania. W pono- woczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką, aktywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy serii wydawniczej jednak jednocześnie potwierdzają aktualność przekazywanej nam wiedzy, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań. Właśnie dlatego nadałem tej serii tytuł: PEDAGOGIKA NAUCE I PRAKTYCE, bo każdy z autorów, pracując nad zakresem tematycznym własnej subdyscypliny naukowej, łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością.
Czytelnikom podręczników nie tylko życzę miłej lektury, ale i namawiam do wspólnej debaty, krytyki i recenzji, które nam wszystkim pomogą w doskonaleniu własnej twórczości.
prof. Dr hab. Bogusław Śliwerski