Menu
Zamknij

porozumienie z pacjentem. relacje i komunikacja

E-booki

Opis

Tytuł Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja Autorzy Andrzej Markowski, Jan Doroszewski, Marek Kulus Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-7512-2 seria Poradniki ABC Rok wydania 2014 liczba stron 208 Format pdf Spis treści Wstęp 11
Rozdział 1. Podstawy współczesnej komunikacji lekarskiej [Jan Doroszewski] 13
1. Zmiany w relacji łączącej lekarza z pacjentem i rozwój nauk medycznych 14
2. Komunikacja na rozmaitych etapach nowoczesnania leczniczego 16
3. Rola języka w komunikacji lekarz - pacjent 19
4. Komunikacja lekarz - pacjent jako system znaków 20
5. Ogólne atrybuty choroby a komunikacja lekarz - pacjent 21
Bibliografia 22
Rozdział 2. Prawda i prawdomówność w relacjach lekarz - pacjent [ks. Wiesław Przyczyna] 23
1. Pojęcie prawdy i prawdomówności 23
2. Korzyści płynące z mówienia prawdy klinicznej 24
2.1. Uznanie chorego za pełnowartościową osobę 25
2.2. Powiększenie skuteczności terapii 26
2.3. Podtrzymywanie nadziei 27
3. Sposoby przekazu prawdy klinicznej 28
3.1. Przekaz prawdy w chorobie przejściowej 29
3.2. Przekaz prawdy w chorobie nieuleczalnej niezagrażającej życiu 29
3.3. Przekaz prawdy w chorobie terminalnej, zmierzającej do śmierci 30
4. Rola empatii w przekazywaniu prawdy klinicznej 31
5. Dziesięć zasad przekazywania prawdy klinicznej 32
Bibliografia 33
Rozdział 3. Prawne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem [Zbigniew Czernicki] 35
Bibliografia 42
Rozdział 4. Wybrane psychologiczne aspekty budowania poprawnej komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem [Mariola Kosowicz, Marta Kulpa, Sylwia Świstak-Sawa] 43
1. Wybrane zasady budowania poprawnej komunikacji 45
1.1. Umiejętne słuchanie 45
1.2. Sztuka aktywnego słuchania 46
1.3. Precyzowanie tematu rozmowy 48
1.4. Dane zwrotne 48
1.5. Kompetentne zadawanie pytań 50
1.6. Empatia 51
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna 53
3. Psychologiczne aspekty prowadzenia wywiadu z pacjentem 53
3.1. Funkcjonalne zasady prowadzenia wywiadu medycznego 55
3.2. Wybrane przyczyny zapobiegające pacjentowi otwarte odpowiedzi w trakcie wywiadu 57
4. Przekazywanie danych o diagnozie 58
4.1. Kilka wskazówek dotyczących przekazywania danych o chorobie 59
5. Uprzedzanie o swoich intencjach 61
Bibliografia 62
Rozdział 5. Socjologiczne aspekty komunikacji z pacjentem [Antonina Doroszewska] 64
1. Rola lekarza (rola zawodowa) i rola pacjenta i relacja lekarz - pacjent w socjologii 65
2. Modele komunikacji medycznej 68
3. Kontekst społeczny komunikacji z pacjentem 71
3.1. Organizacja przestrzeni 72
3.2. Nawiązanie kontaktu 75
3.3. Wywiad 77
3.4. Ustalenie diagnozy/wstępne ustalenie diagnozy, które pozwoli na określenie dalszego innowacyjnania 77
3.5. Wspólne podjęcie decyzji dotyczącej dalszego innowacyjnania 78
Bibliografia 83
Rozdział 6. Kultura języka w porozumiewaniu się lekarza z pacjentem [Andrzej Markowski] 85
Bibliografia 91
Rozdział 7. Postępowa komunikacja pomiędzy medykami a przewlekle chorymi pacjentami [Jan Tatoń] 92
1. Wprowadzenie 92
2. Znaczenie innowacyjności w systemowej komunikacji "medycyna - pacjenci z przewlekłymi chorobami" w opiece zdrowotnej i społecznej XXI wieku 93
3. Specjalne cele i metody komunikacji lekarza z pacjentem obejmowanym opieką paliatywną 95
4. Jak wyjątkowy - biologiczny, społeczny i etyczny - charakter relacji lekarza i pacjentów determinuje oryginalne właściwości ich wzajemnej komunikacji 96
5. Definicja fachowej komunikacji medyków z pacjentami 100
6. Prywatność i autonomia osoby pacjenta w praktyce sprawnej komunikacji (wyróznionia dla lekarzy) 101
7. Wpływ osobowości pacjenta na praktykę komunikacji lekarz - pacjent 102
8. Komunikacja jako metoda radzenia sobie ze stresem 104
9. Techniki komunikacji 105
10. Komunikacyjne ograniczenia pacjenta wynikające z wpływów choroby 106
11. Szacunek i empatia ze strony lekarza 108
12. Podawanie danych o nasileniu objawów choroby albo niepomyślnym rokowaniu 108
13. Wskazówki dotyczące rozmowy o potrzebie dalszych badań klinicznych 109
14. Wywiady lekarskie - profesjonalna komunikacja do celów klinicznych 110
15. Edukacja terapeutyczna jako profesjonalna metoda komunikacji 116
15.1. Pedagogika terapeutyczna 116
15.2. Motywacja terapeutyczna 117
15.3. Wzmacnianie osobowości pacjenta do celów terapeutycznych 118
16. Wpływ lęku przed interwencjami medycznymi na charakter komunikacji lekarz - pacjent 119
17. Lepsza komunikacja lekarza i pacjenta jako szansa zmniejszenia liczby procesów o błąd medyczny 120
18. Podsumowanie 121
Bibliografia 122
Rozdział 8. Komunikacja w pediatrii [Marek Kulus] 124
1. Otoczenie 126
2. Metody komunikacji 127
3. Nastolatki 129
4. Skomplikowane wiadomości 130
Bibliografia 132
Rozdział 9. Komunikacja lekarza z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi [Tadeusz Parnowski] 133
1. Wprowadzenie 133
2. Ocena stanu psychicznego 134
3. Wywiad przedmiotowy - obiektywizacja informacji 136
3.1. Badanie chorego - wywiad podmiotowy - autoanamneza 138
3.2. Ocena stanu psychicznego 138
4. Kontakt z pacjentem 139
4.1. Urealnianie nieprawidłowych przekonań 143
4.2. Błędy w komunikacji z pacjentem 143
5. Pacjent nieprzystępny 144
5.1. Pacjent pobudzony 144
5.2. Pacjent z depresją 145
5.3. Pacjent z psychozą 146
5.4. Pacjent z otępieniem 147
5.5. Konsultacja pacjenta z zaburzeniami psychicznymi na oddziale somatycznym 148
5.6. Pacjent przyjęty do szpitala wbrew swej woli 149
Bibliografia 150
Rozdział 10. Komunikacja w zespole terapeutycznym oraz pielęgniarki z pacjentem [Karolina Pietruk] 152
1. Wstęp 152
2. Komunikacja w zespole terapeutycznym 153
3. Środki i systemy komunikacji 153
4. Komunikacja to nie tylko rozmowa - bariery w komunikacji w zespole terapeutycznym 157
5. Relacja pielęgniarka - pacjent 162
6. Komunikacja w chorobie 164
7. Troska w komunikacji (model CARE) 166
8. Postawy rodziny wobec choroby bliskiej im osoby 166
9. Zakończenie 170
Bibliografia 170
Rozdział 11. Holistyczne podejście do chorych na nowotwory [Janusz Meder] 173
Bibliografia 188
Rozdział 12. Komunikacja lekarz - pacjent w opiece paliatywnej - wybrane problemy [Jerzy Jarosz] 189
1. Wprowadzenie i podstawowe definicje 190
2. Zagadnienia szczegółowe 192
2.1. Światopogląd medyczny 192
2.2. Akceptacja - pogodzenie się z nadchodzącą śmiercią 194
2.3. Uporczywa terapia 195
2.4. Wymagania pacjentów 196
3. Podsumowanie 201
Bibliografia 202 dane o autorach 205

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

E-booki, odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych i notariuszy
od 144 40

1 oferta

odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych i notariuszy

  • ISBN 9788383284507 
  • Autor Wiesław Kozielewicz 
  • Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA 
  • Ilość stron 464 
  • Rok wydania 2016 
Porównaj
E-booki, Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy - Małgorzata Sidor-Rządkowska
od 57 96

1 oferta

Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy - Małgorzata Sidor-Rządkowska

  • ISBN 9788326428029 
  • Autor Małgorzata Sidor-Rządkowska 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 220 
  • Rok wydania 2010 
Porównaj
E-booki, naśladownictwo opakowań produktów markowych w świetle prawa własności intelektualnej
od 65 89

1 oferta

naśladownictwo opakowań produktów markowych w świetle prawa własności intelektualnej

  • ISBN 9788326419072 
  • Autor Katarzyna Jasińska 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 368 
  • Rok wydania 2010 
Porównaj
E-booki, europa i prawo rzymskie. szkice z historii europejskiej kultury prawnej
od 65 89

1 oferta

europa i prawo rzymskie. szkice z historii europejskiej kultury prawnej

  • ISBN 9788326418570 
  • Autor Witold Wołodkiewicz 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 704 
  • Rok wydania 2009 
Porównaj
E-booki, pozycja płatnika składek w ubezpieczeniu społecznym i zdrowotnym
od 46 85

1 oferta

pozycja płatnika składek w ubezpieczeniu społecznym i zdrowotnym

  • ISBN 9788326436451 
  • Autor Arleta Nerka, Dorota Karkowska 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 296 
  • Rok wydania 2007 
Porównaj
E-booki, odpowiedzialność za szkody wyrządzone ruchem zakładu górniczego
od 38 90

1 oferta

odpowiedzialność za szkody wyrządzone ruchem zakładu górniczego

  • ISBN 9788326419256 
  • Autor Ryszard Mikosz 
  • Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA 
  • Ilość stron 264 
  • Rok wydania 2006 
Porównaj
E-booki, bariery w zarządzaniu międzykulturowym. perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych
od 65 89

1 oferta

bariery w zarządzaniu międzykulturowym. perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych

  • ISBN 9788326408977 
  • Autor Małgorzata Rozkwitalska 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 292 
  • Rok wydania 2011 
Porównaj
E-booki, Metodyka sporządzania umów gospodarczych. Wydanie 2 (E-book)
od 157 17

1 oferta

Metodyka sporządzania umów gospodarczych. Wydanie 2 (E-book)

  • ISBN 9788383280127 
  • Autor Aleksandra Cempura,Anna Kasolik 
  • Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA 
  • Rok wydania 2022 
Porównaj
E-booki, odpowiedzialność administracyjnoprawna w ochronie środowiska
od 57 96

1 oferta

odpowiedzialność administracyjnoprawna w ochronie środowiska

  • ISBN 9788326419195 
  • Autor Marek Górski 
  • Wydawnictwo Kluwer SA Wolters 
  • Ilość stron 212 
  • Rok wydania 2008 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.