Niniejsza publikacja wnosi pokaźny wkład w toczący się dialog na temat wprowadzenia do szkół edukacji medialnej jako przedmiotu. Ukazuje i uświadamia obszerne spektrum zastosowania mediów we wszystkich procesach przebiegających w szkole. Książka analizuje problematykę negatywnego wpływu mediów na dzieci i młodzież,też wskazuje możliwości ich pozytywnego wykorzystania zarówno w procesie wychowania, jak i w procesie dydaktycznym.
Praca adresowana jest do licznego grona odbiorców, którzy pragną, aby media stały się sojusznikiem zmian zachodzących w systemie edukacji. Autor liczy, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysłużą się jednocześnie nauczycielom, studentom pedagogiki, pedagogom, jak i pracownikom nauki jako materiał źródłowy, a także inspiracje do dalszych samodzielnych i pogłębionych studiów nad zastosowaniem mediów w edukacji.
W pierwszym rozdziale pt. Pedagogiczne aspekty użycia mediów zamieszczono treści dotyczące pedagogiki medialnej w kontekście działalności współczesnego człowieka. Przedstawiono tam dane o rodzajach mediów oraz ich wpływie na zachowanie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem gier komputerowych, których podział zestawiono z podziałem gier i zabaw dziecięcych. W drugiej części rozdziału scharakteryzowane zostały kompetencje medialne w odniesieniu do kompetencji kluczowych kształtowanych we współczesnej szkole. Opisano też walory wychowawcze kształtowania omawianych kompetencji.
W rozdziale drugim – Cele i zadania edukacji medialnej przedstawione zostały treści edukacji medialnej, które możemy znaleźć w obowiązującej podstawie programowej przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej, oraz warunki i sposoby ich realizacji.
Rozdział trzeci – Media w procesie dydaktycznym porusza treści, w których wyróżniona została wartość edukacji medialnej w szkolnej rzeczywistości. Zwrócono tam uwagę na cele i treści edukacji medialnej w podstawie kształcenia ogólnego. Rozdział czwarty poświęcony został wybranym aspektom wpływu mediów na proces wychowania. Zaprezentowana problematyka skupia się wokół postaw ucznia wobec mediów w kontekście kształtowania pozytywnych postaw i w kontekście negatywnego wpływu mediów na zachowanie dzieci i młodzieży. W rozdziale tym przedstawiono dodatkowo nieprzystępne sytuacje wychowawcze będące efektem negatywnego oddziaływania mediów.
Rozdział piaty dotyczy, jakże często pomijanych, promocji i danych edukacyjnej w szkole. Problematyka ta nie jest zbyt niejednokrotnie charakteryzowana w literaturze pedagogicznej, gdyż konsoliduje się typowo z procesem organizacyjnym. Przedstawione treści oscylują wokół zagadnień z zakresu public relations szkoły i dotyczą kształtowania wizerunku szkoły, zarządzania informacją, zastosowania szkolnego monitoringu, który ma większość szkół w Polsce, kwestii związanych ze szkolną stroną internetową i kontaktów przedstawicieli szkoły z mass mediami, które są coraz częstsze....