W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do komponentów przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci stopni szkolnych i selekcji. Zamieszczone w książce przykłady pracy z dziećmi przez stymulowanie i odwoływanie się do ich zainteresowań oraz twórczego myślenia można wykorzystać także w konwencjonalnym kształceniu, wzbogacając o nie indywidualizację nauczania w szkole i w domu. Autor sądzi, iż każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie i swoich podopiecznych. Żywi przy tym nadzieję, iż pomogła ona nie tylko przetrwać ówczesny skomplikowany okres „nędzy" materialnej, lecz i zaowocuje kolejnymi inspiracjami i eksperymentami w naszym szkolnictwie. Szkołę nie tylko można, ale i trzeba permanentnie zmieniać, żeby radość uczenia się wszystkich związanych z nią osób — jednocześnie uczniów, jak i ich rodziców, a także nauczycieli i władz oświatowych - stanowiła jeden z ważnych czynników wartości i skuteczności jej oddziaływań. Wolność w edukacji nie rozwiązuje wszystkich związanych z nią problemów, niezależnie od tego, jak byśmy ją definiowali. Ona je dopiero tworzy, a dzięki czemu pozwala każdemu z nas podejmować samodzielnie decyzje dotyczące własnej strategii kształcenia innych i samokształcenia. Edukacja w wolności jest wyzwaniem szczególnego typu dla tych pedagogów, którym tak trudno rozstać się z autorytetem wzorem jego urzeczywistnienia.
Tytuł Edukacja w wolności Autorzy Bogusław Śliwerski, Wiesława Śliwerska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-763-2 Rok wydania 2008 Kraków liczba stron 206 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności
Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje
Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez stopni?
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
krótki bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991 w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Część II
Helena Rodak
Nauczanie bez klasycznych ocen
Franz Josef Kuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły
Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce
Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji
Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności
Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych
Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)
Anna Sowińska
Edukacja przez stymulowanie zainteresowań
Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie poprzez stymulowanie aktywności twórczej
Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności
Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje
Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez stopni?
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
krótki bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991 w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Część II
Helena Rodak
Nauczanie bez klasycznych ocen
Franz Josef Kuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły
Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce
Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji
Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności
Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych
Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)
Anna Sowińska
Edukacja przez stymulowanie zainteresowań
Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie poprzez stymulowanie aktywności twórczej