Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, nieraz przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka nad wyraz ważne środowisko wychowawcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej, dużą część swego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego też tak widoczne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i socjalizacyjną rolę.
w przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa także grupa rówieśnicza niezwykle z tego względu, iż w tym okresie pojawia się potrzeba izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy rówieśnicze rządzą się określonymi prawami – dzielą dzieci na popularne i niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich wielbicieli. W sytuacji dzieci odrzucanych, możemy posiadać do czynienia z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a choćby nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można bez wątpienia zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, iż z nieszczęśliwych dzieci wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego także jak najwcześniej należy podjąć działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Z recenzji dr hab. Prof. Nadzw. Aliny Rynio:
„(…) recenzowana publikacja, przybliżając bogatą w tradycję wychowawczą funkcję szkoły, bardzo korzystnie wpisuje się w potrzebę chwili obecnej, w której tak sporo mówi się o potrzebie edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Publikacja posiada logiczną i transparentną strukturę, co świadczy o pogłębionej znajomości analizowanej problematyki, a jej treść odpowiada zawartemu w temacie problemowi.
(…) Książka pt. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej adresowana jest do wszystkich nauczycieli, wychowawców i rodziców, którym leży na sercu troska o dobro dziecka. Dotyczy uczniów, którzy z zróżnicowanych powodów mogą czuć się niekomfortowo w środowisku szkolnym, wymagać dodatkowych form oddziaływań wychowawczych. Okazać się ona może również przydatna studentom pedagogiki i psychologii, ponieważ w swojej przyszłej pracy zawodowej często zetkną się oni z dzieckiem wymagającym zintensyfikowanych oddziaływań wychowawczych. Dla nauczycieli i wychowawców może okazać się {pomocn|przydatn)a przy konstruowaniu Planów Działań Wspierających dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".