Menu
Zamknij

działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego

E-booki

Opis

Zagadnienia dotyczące kształcenia zdolnych dzieci i zdolnej młodzieży kojarzone są najsilniej z kształceniem odbywającym się w szkole. I dużo zajęć, w których te dzieci uczestniczą, organizuje się także poza szkołą, np. W młodzieżowych domach kultury czy klubach, to trudno nie uznać,oczekiwania i nadzieje, jakie zespala się z działalnością szkoły w zakresie rozwijania zdolności, są zrozumiałe i w pełni naturalne. Lecz trzeba też przyznać, iż te nadzieje i wymogi spełnione są jak dotąd w skromnym stopniu. To zaś skłania do poszukiwania lepszych aktualnie wykorzystywane sposobów kształcenia szkolnego uczniów zdolnych. Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na powyższe zagadnienia, jak i przedstawienie realiów polskiej szkoły pod względem organizacji cyklu kształcenia ukierunkowanego na rozwój ucznia zdolnego. Badaniami objęte zostały gimnazja będące osobnym szczeblem kształcenia, nazywanym ponadpodstawowym, skupiające młodzież w wyraźnym dla niej samej etapie rozwojowym, okresie adolescencji, w którym tempo zdolności umysłowych szczególnie się zmienia (wzrasta bądź maleje) i tym samym wymaga stymulacji. W I rozdziale pracy chcę zwrócić uwagę na szerokie rozumienie pojęć zdolności i ucznia zdolnego oraz przedstawić krótki rys historyczny koncepcji i sposobów kształcenia ucznia zdolnego (przeróżnych metod, środków i form organizacyjnych nauczania i uczenia się) w wielu krajach, które porównam z naszym krajem. W II rozdziale pracy, opierając się na literaturze oraz wynikach badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących zagadnienia sposobów czy strategii kształcenia uczniów zdolnych, przedstawiam możliwości zaspokajania potrzeb uczniów zdolnych we współczesnej szkole pod kątem uwarunkowań dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności zaspokajania potrzeb ucznia zdolnego w świetle obowiązującego prawa oświatowego przez zajęcia prowadzone na podstawie szeroko pojętej zasady indywidualizacji, dopasowanie zakresu i tempa uczenia się do indywidualnych możliwości i potrzeb, programów indywidualnego kształcenia, zróżnicowanie treści, metod i form pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej oraz przygotowanie nauczyciela do pracy z uczniem zdolnym. Kolejne rozdziały pracy stanowią plan i charakterystykę terenu badań, ich przebieg, wyniki i wnioski. Wyjaśniam jednocześnie fakty wykryte w trakcie badań, jak i dokonuję oceny i określam oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze pod kątem pracy z uczniem zdolnym; ustalam także wskazówki do praktyki szkolnej. Prezentowana publikacja powstała na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Skoncentrowano się w niej na założeniach teoretycznych i metodologicznych oraz analizie jakościowej i ilościowej wyników badań empirycznych. Stanowiły one podstawę sformułowania wniosków dotyczących praktyki edukacyjnej w zakresie podejmowania takich działań dydaktycznych, które zaspokajając zapotrzebowania edukacyjne uczniów zdolnych, nie zmarnują ich talentów.
Tytuł Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego Autor Agnieszka Hłobił Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-662-8 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 liczba stron 162 Format pdf Spis treści Wstęp



Rozdział 1

Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych w świetle dotychczasowych badań



1.1. Analiza pojęcia zdolności

1.2. Teorie inteligencji i twórczości

1.3. Analiza podstawowych pojęć o uczniach zdolnych

1.4. Koncepcje i sposoby kształcenia uczniów zdolnych

krótki rys historyczny



Rozdział 2

Modelowe założenia rozwijania zdolności ucznia



2.1. Podstawa prawna opieki nad uczniem zdolnym MENiS

oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów MENiS

2.2. Różnorodne treści i programy kształcenia w pracy z uczniem zdolnym

2.3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym

2.4. Funkcje nauczyciela i ucznia zdolnego w procesie kształcenia



Rozdział 3

Metodologiczne podstawy badań



3.1. Cele badań, problemy i hipotezy badawcze

3.2. Charakterystyka zmiennych i wskaźników

3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze

3.4. Organizacja, przebieg i teren badań



Rozdział 4

Charakterystyka terenu badań



4.1. Charakterystyka badanych szkół

4.2. Charakterystyka badanych uczniów

4.3. Charakterystyka badanych nauczycieli

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

E-booki, health in pedagogical discourses and school practices. selected perspectives
od 42 56

1 oferta

health in pedagogical discourses and school practices. selected perspectives

  • ISBN 9788375874181 
  • Autor Szerląg Alicja 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 202 
  • Rok wydania 2010 
Porównaj
E-booki, dziecko w świecie zabawy
od 33 06

1 oferta

dziecko w świecie zabawy

  • ISBN 9788373088399 
  • Autor Bronisława Dymara;Jadwiga Uchyła-Zroski 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 216 
  • Rok wydania 2009 
Porównaj
E-booki, edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
od 37 81

1 oferta

edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

  • ISBN 9788375871746 
  • Autor ina Budniak 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 306 
  • Rok wydania 2009 
Porównaj
E-booki, spotkania z małym księciem. wykorzystanie sztuki w pracy pedagogicznej z dziećmi
od 22 71

1 oferta

spotkania z małym księciem. wykorzystanie sztuki w pracy pedagogicznej z dziećmi

  • ISBN 9788373087446 
  • Autor Kapłon Małgorzata 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 150 
  • Rok wydania 2009 
Porównaj
E-booki, urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn
od 24 91

1 oferta

urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn

  • ISBN 9788378502463 
  • Autor Karolina Kuryś 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 156 
  • Rok wydania 2010 
Porównaj
E-booki, materiał wyrazowo obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek sz, ż, cz, dż
od 19

1 oferta

materiał wyrazowo obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek sz, ż, cz, dż

  • ISBN 9788375877908 
  • Autor Grażyna Krzysztoszek;Małgorzata Piszczek 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 72 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
E-booki, materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych
od 19

1 oferta

materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych

  • ISBN 9788375877854 
  • Autor Grażyna Krzysztoszek;Małgorzata Piszczek 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 68 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj
E-booki, kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia
od 18 81

1 oferta

kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia

  • ISBN 9788375877816 
  • Autor Bożeny Grochmal-Bach;Anny Knobloch-Gali 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 190 
  • Rok wydania 2005 
Porównaj
E-booki, pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
od 32 30

1 oferta

pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej

  • ISBN 9788378500193 
  • Autor Marta Kowalczuk 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 216 
  • Rok wydania 2008 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.