Menu
Zamknij

Ekonomia literatury (opr. miękka)

Książki o biznesie i ekonomii

Opis

Marc Shell w swojej książce próbuje odpowiedzieć na fundamentalne pytanie – jaką rolę w naszym myśleniu o świecie odgrywa ekonomia? Jaki miała wpływ na kształtowanie się kultury Zachodu? I wreszcie – w jakim stopniu uformowała literaturę i filozofię? Shell rozpoczyna od pryncypiów, czyli od starożytnych Greków, których świadomość zrewolucjonizowało pojawienie się nowego i enigmatycznego medium, jakim były monety. Zarówno Platon, Arystoteles, Pitagoras, jak i greccy politycy i tragediopisarze musieli zmierzyć się, każdy na swój sposób, z logiką ekonomii, która w nieodwracalny sposób zainfekowała ich świat. Problemy starożytnych odziedziczyli twórcy późniejsi – dalsze rozdziały rekonstruują dwie chyba najistotniej oryginalne propozycje pomyślenia związków ekonomii i literatury, wytwarzane poprzez Jana Jakuba Rousseau i Johna Ruskina. Inspirowana Marksem, Heglem i Derridą, analiza Shella w radykalnie nowatorski sposób przygląda się uniwersum tekstów, które od wieków przenika się ze światem ekonomii.


Książka Shella jest pozycją bardzo w Polsce konieczną. W naszej kulturze, silnie nacechowanej postawami romantycznymi, twórczość artystyczna ujmowana jest często jako zainspirowana działalność pojedynczego geniuszu, który w akcie nadprzyrodzonego wglądu wyciąga ze swojego wnętrza arcydzieło objawiające ponadczasowe prawdy. Tak rozumiana literatura nie ma sporo wspólnego ze społeczeństwem – nic mu nie ma do zaoferowania i nic nie może się od niego nauczyć. Shell kreśli kompletnie inną wizję, demonstrując związki między produkcją literacką a ekonomią. Otwiera to pole do inspirującego dla obu stron spotkania pomiędzy teorią literatury a krytyką ekonomii politycznej.

Jan Sowa


Marc Shell (ur. 1947) – amerykański profesor, wykładowca na Harvard University, zajmuje się typowo krytyczną analizą kultury pod kątem jej związków z logiką ekonomii, lecz bada także aspekty nacjonalizmu i niepełnosprawności. Autor takich książek, jak: Money, Language, and Thought: Literary and Philosophical Economies from the Medieval to the Modern Era (University of California Press, 1982), Art and Money (University of Chicago Press, 1995) i Islandology (Stanford University Press, 2014).

Tytuł oryginału: The economy of literature
ISBN: 9788364057618
Kod paskowy: 9788364057618
Autorzy: Shell Marc
Tłumaczenie: znikomecka Aleksandra
Rok wydania: 2015
Kod wydawcy: 30451
Miejscowość: Kraków
ilość stron: 222
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11
Format: 13.0x20.0cm
Głębokość (mm): 12
Waga: 0.275
Język oryginału: angielski
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.