FIFA to nie tylko międzynarodowa organizacja piłkarska, lecz także niezwykle popularna seria gier na komputery i konsole. Choć od lat trwa nieoficjalny pojedynek między tym tytułem a Pro Evolution Soccer, to jednak zdecydowanie więcej osób wybiera właśnie FIFĘ. Postanowiliśmy się w związku z tym przyjrzeć zmianom, do jakich doszło w tej serii gier.
FIFA International Soccer
Jest to pierwszy tytuł od Electronic Arts, który zapoczątkował modę na tego typu gry, jak i wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań. W 1994 roku był to rewolucyjny symulator piłki nożnej. Zamiast klasycznego widoku z góry mieliśmy do czynienia z rzutem izometrycznym. W grze tej do wyboru otrzymaliśmy 48 drużyn, w tym 47 reprezentacje narodowe z licencyjnymi nazwiskami. Co prawda polscy piłkarze posiadali je mocno przekręcone, jednak były to złe dobrego początki.
W grze tej oprócz kursorów mogliśmy korzystać z dwóch klawiszy, jednego do podawania, drugiego do oddawania strzału w kierunku bramki. Oczywiście repertuar możliwych zagrań na tym się nie kończy. Często bramki mogły padać z przewrotki, po zagraniu głową. Mogliśmy tutaj zagrać mecze towarzyskie, w lidze lub na Mistrzostwach Świata. Każda drużyna posiadała określone parametry. Sporą innowacją była także możliwość doboru taktyki, ustawień poszczególnych piłkarzy.
FIFA Soccer 96
FIFA Soccer 96 to trzecia odsłona popularnego piłkarskiego cyklu. Tutaj po dwóch pierwszych tytułach zrezygnowano z widoku izometrycznego, który zastąpiony został silnikiem graficznym 3D Virtual Stadium. Boisko jest w pełni trójwymiarowe i otoczone kilkoma kamerami. Możemy dzięki temu oglądać murawę pod rozmaitymi kątami. Jak na owe czasy raziło wykonanie samych piłkarzy, jednak był to dopiero początek rewolucji. Sporą zmianą było wprowadzenie prawdziwego spikera, któremu głosu użyczył John Motson. Wprowadzono tutaj opcje treningowe, 11 lig krajowych czy też MŚ z rundami kwalifikacyjnymi.
FIFA 99
Przez kilka lat doszło do paru istotnych zmian. Już w wersji 97 i 98 wprowadzono trójwymiarowe modele piłkarzy w pełnych rozgrywkach lig europejskich oraz pucharowych. Do dyspozycji mamy tutaj ponad 250 znanych klubów z lig europejskich i pozostałych rejonów świata, w tym dwie drużyny polskie: ŁKS Łódź i Amicę Wronki. Wielu osobom spodobały się szczegółowo animowane postaci zawodników, nowe efekty świetlne. Mamy zróżnicowanie piłkarzy, gra oczywiście jest licencyjna, dzięki czemu spotkamy zarówno prawdziwe drużyny, jak i graczy. EA Sports dała nam tam do dyspozycji 20 nowych stadionów na całym świecie, zwiększone możliwości kontrolowania piłki, realistyczną grę piłkarzy, tryb multiplayer do 20 graczy jednocześnie.
FIFA 2002
W kolejnym interesującym tytule znajdziemy nieco poprawioną grafikę. Na całe szczęście zmodyfikowano i ulepszono wiele aspektów samej gry na boisku. Od tej wersji możliwe były długie podania oraz jeszcze bardziej precyzyjne dośrodkowania. Mamy do wyboru przeszło 75 licencjonowanych drużyn narodowych oraz 16 lig. Dostępna jest tutaj także Wisła Kraków i Polonia Warszawa. W tym wypadku twarze i postury zawodników oddane zostały z dużą pieczołowitością, dzięki czemu bez problemu możemy odróżnić poszczególnych piłkarzy. W przypadku największych gwiazd postarano się o jak najbardziej wierne odtworzenie postaci.
FIFA 2006
Wersja 2006 była dla nas rewolucyjna pod kilkoma względami. Dostępna była nie tylko na komputery, lecz także PlayStation 2, Xbox, GameCube, PlayStation Portable, Game Boy Advance oraz Nintendo DS. Była to pierwsza gra z polskim komentarzem, gdzie swych głosów użyczyli Dariusz Szpakowski i Włodzimierz Szaranowicz. W dodatku po raz pierwszy wprowadzona została tutaj nasza rodzima Ekstraklasa. W grze ulepszono silnik graficzny. Mamy do czynienia z o wiele lepszymi animacjami zawodników, sędziów. Znacznie solidniej odwzorowano warunki atmosferyczne.
Ciekawostką był rozbudowany tryb menedżerski. Była to symulacja 15 sezonów kariery managera piłkarskiego. Mogliśmy tutaj wybrać sobie sponsora, działać na rynku transferowym, szukać młodych talentów, edytować skład, wybierać ceny za bilety. Wprowadzono tam 19 w pełni licencjonowanych lig z całego świata, ponad 50 drużyn narodowych oraz przeszło 15000 prawdziwych piłkarzy.
FIFA 10
W porównaniu do wersji 08 i 09 mniej skupiono się tutaj na poprawkach graficznych. Większą wagę przyłożono do ulepszaniu gameplaya. Mamy tutaj do czynienia z bardziej realistycznym zachowaniem piłkarzy. Dochodzi do gry kontaktowej, bardziej efektownych wślizgów. Poprawiono zarówno samo zachowanie napastników na granicy spalonego czy też obronę przez bramkarzy. Zupełnie zmieniono tryb menadżerski. Nie jest już tak łatwo kupić najlepszych zawodników do mniejszych klubów, a mniej znaczące drużyny mogą z kolei podbijać cenę za swych graczy.
W trybie menadżerskim dostajemy do dyspozycji ekrany transferów, terminarz spotkań oraz opcje taktyczne, a to wszystko z uwzględnieniem specyfiki prowadzenia klubu. W przypadku samej grafiki poprawiono wygląd wielu piłkarzy, dzięki czemu o wiele bardziej przypominają realne postacie. Zmieniono tutaj tempo, w którym toczy się rozgrywka. W wyniku tego można lepiej podejmować wiele istotnych decyzji podczas meczu. Niemalże każdy stały element gry można przyśpieszyć, przez co możemy rezygnować z niepotrzebnych animacji. Ciekawym rozwiązaniem było wprowadzenie przywileju korzyści.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
FIFA 12
Na rok 2012 wydana została FIFA 12, która oczywiście zawierała wiele drużyn narodowych oraz lig krajowych, w tym naszą Ekstraklasę. Programiści z EA wprowadzili tutaj zupełnie nowy silnik Impact Engine. Odpowiadał on za detekcję kolizji zawodników i symulację zdarzeń wynikłych po zderzeniach. W wyniku tego wszelkie faule czy kontuzje zawodników wyglądały o wiele bardziej realistycznie. Zastosowano tam także ulepszony model dryblingu czy też moduł Personality Plus, który odzwierciedla najważniejsze umiejętności największych gwiazd piłki. Dzięki opcji Tactical Defending możemy obserwować o wiele bardziej składną grę w obronie, gdzie stosowany jest między innymi pressing. Mamy tutaj do czynienia także z zupełnie nowymi animacjami.
FIFA 14
Jest to już 21. odsłona cyklu FIFA. Wielu osobom spodobało się tutaj ulepszone połączenie z sieciowym modułem EA Sports Football. W tej grze zmieniona została między innymi fizyka piłki, w wyniku czego futbolówka zachowuje się bardziej realistycznie i przewidywalnie. Zmianom uległo także podejście do strzału. Piłkarze dostosowują swój krok, prędkość i kąt podejścia pod piłkę, dzięki czemu są w stanie oddać jak najlepszy strzał na bramkę rywala. Mamy tutaj także większą kontrolę nad konstruowaniem akcji, dyktowaniem tempa meczu. Ciekawa jest tu także możliwość podkręcania podań i dryblingu w biegu czy też szerszy repertuar zagrań w obronie. W grze zawarto ponad 600 klubów, 16 000 zawodników i 33 pełne licencjonowane ligi z całego świata. Mamy tutaj także do czynienia z pełną licencją Reprezentacji Polski oraz Ekstraklasy.
FIFA 15
W kolejnej edycji popularnej gry dostajemy do dyspozycji szeroki wachlarz trybów rozgrywki jedno- i wieloosobowej. Wielu osobom przypadł do gustu ulepszony tryb Zostań gwiazdą, dzięki któremu możemy pokierować karierą swego zawodnika. Była to pierwsza gra, która wykorzystywała możliwości konsol nowej generacji i zaawansowanego silnika Ignite. Dzięki temu na nowym Xboxie czy PS 4 mogliśmy się cieszyć zupełnie nowym wymiarem rozrywki.
Wprowadzono w związku z tym przebudowane modele piłkarzy, o wiele lepiej oddające sylwetki i twarze rzeczywistych odpowiedników. W nowej odsłonie zawodnicy o wiele bardziej dynamicznie reagują na wydarzenia na boisku. Zaczynają komentować decyzje sędziów czy też wdają się w przepychanki z innymi graczami. Jeszcze bardziej postawiono na realizm spotkań piłkarskich. Zmieniono między innymi sposoby prezentacji pozaboiskowej oprawy spotkań. Mamy tutaj do dyspozycji o wiele więcej opcji taktycznych. Poprawiono przy tym zachowanie obrony. Wrażenie robią także zmieniające się warunki pogodowe.
W grze wdrożono system Emotional Intelligence, który dobiera emocje zawodników w zależności od sytuacji na boisku. Mamy przy tym do czynienia z bardziej realistycznym zachowaniem piłki. Poprawiono także tryb Ultimate Team, gdzie dodano składy koncepcyjne, sezony meczów towarzyskich i wypożyczanie zawodników. Możemy grać drużynami z 35 lig, ponad 600 klubami, przeszło 16 tysiącami zawodników na 41 realnie odtworzonych stadionach.
FIFA 16
FIFA 16 stała się o wiele bardziej uniwersalna grą, albowiem wprowadzono tutaj po raz pierwszy 12 reprezentacji kobiecych. W tej edycji jednak gra kobiecymi reprezentacjami możliwa jest tylko w trybie towarzyskim. Wprowadzono sporo zmian dotyczących trybu FIFA Ultimate Team, którego zmieniono nazwę na Ultimate Team Draft. Otrzymujemy nowy model tworzenia drużyny. W trybie kariery dostajemy możliwość rozgrywania turniejów przedsezonowych. W czasie treningu mamy okazję podnieść umiejętności nie tylko zawodników, lecz także nas samych
Nastąpiło tutaj także usprawnienie sztucznej inteligencji poszczególnych zawodników czy całej drużyny. Mamy większe możliwości kontrolowania piłkarzy grających z tyłu. Każdy z piłkarzy otrzymał aż 25 nowych opcji związanych z poruszaniem się. Dostaliśmy także nowy system podań, dryblingu. Komentatorom w tej wersji językowej głosu użyczyli Dariusz Szpakowski oraz Jacek Laskowski. Wiele osób ceni sobie w tej wersji ulepszone animacje zawodników, nowe modele stadionów oraz zmienione przyśpiewki kibiców.
FIFA 17
W oczekiwaniu na najnowsza odsłonę całej serii, wciąż możemy spróbować swych sił w wersji 17. W tym wypadku po raz pierwszy w historii cyklu wprowadzono fabularyzowaną kampanię Droga do sławy. Możemy dzięki temu wcielić się w rolę młodego piłkarza Aleksa Huntera, który rozpoczyna swą karierę w Premier League. 17-latek musi nie tylko pokazać się z dobrej strony na boisku, lecz także poza nim, dokonując odpowiednich wyborów. Dostajemy przy tym często możliwość wyboru wypowiadanych kwestii, co ma wpływ na dalsze poczynania. Możliwych scenariuszy jest tutaj całkiem sporo.
W samej rozgrywce skupiono się na zmianie w stałych fragmentach, starciach fizycznych, sztucznej inteligencji czy też technikach ofensywnych. Dzięki ulepszeniu sztucznej inteligencji zawodnicy o wiele lepiej poruszają się po boisku czy też reagują na wydarzenia. Wprowadzenie nowego silnika graficznego dało nam widok jeszcze bardziej realistycznych piłkarzy, stadionów.